Hur går man till väga vid hantering av vattenskador?

Vid misstänkt vattenskada bör man utföra en utredning och skaffa en skaderapport. Denna rapport används av försäkringsbolaget för att bedöma skadan och bestämma ansvarsfördelning. Att ha en förvaltare som assisterar kan snabba upp processen, men regelbunden återkoppling och dokumentation är viktigt för historik och uppföljning.

Vem gör skaderapporten? Vem kontaktar man?

Har ni en misstänkt vattenskada så skall ni alltid göra en utredning och få en skaderapport. Denna ligger till grund för hur försäkringsbolaget sedan bedömer ärendet, där återkommer de med en ansvarsfördelning som säger vem som bär ansvaret, vad självrisken blir, ev. åldersavdrag osv. De flesta företag som gör skadebesiktningar och skriver rapporter utför sedan också de jobb som behövs för att åtgärda skadan. Att ha en förvaltare som hjälper till att ”hålla” i och sköta alla kontakter i ärendet kan underlätta och göra så att processen går fortare. Den personen ska ge er kontinuerlig återkoppling, och förse er med all viktig dokumentation som sedan är viktigt att spara. Min erfarenhet är att det och är en enorm avlastning för en styrelse.

Fler frågor och svar.

Kontakta Pelle Hellberg redan idag!

“Med bra kommunikation kommer man långt”, låt din styrelse få det stöd den behöver.

Till Kontaktformuläret
Star iconStar iconStar iconStar iconStar icon

Pelle har under alla år vi jobbat tillsammans med honom i rollen som teknisk förvaltare hos Riksbyggen varit ett fantastiskt bollplank med mycket hög kompetens.

Med sin stora kompetens, sitt breda kontaktnät och sin vilja att driva igenom saker har han varit ovärderlig i många av de frågor där vi i styrelsen känt behov av stöttning. Han har alltid funnits tillgänglig och varit behjälplig när behovet funnits och levererat lösningar och svar som vi känt oss mycket trygga i.

I Pelle vet man att saker och ting blir gjorda på ett tryggt och förtroendegivande sätt och vi kan därför varmt rekommendera  både fastighetsägare samt bostadsrättsföreningar att anlita Pelle för uppdrag inom teknisk förvaltning samt projektledare för diverse mindre projekt.

För Brf Gävlehus 17

André Stål, ordförande

Patrik Andersson, vicevärd/ledamot

Star iconStar iconStar iconStar iconStar icon

Brf Gävlehus nr 2, har under flera år haft förvaltare Per Hellberg, först genom Riksbyggen Gävle och nu som egen fastighetskonsult.

Utmärkt service och framförallt återkoppling på allt Pelle gör, det uppskattar vi verkligen som förening, bara en sån grej som att ta in en offert och se till att sköta allt därefter med byggaren och återrapportering av hur allt gått är oslagbart.

2500 kr för all support vi får är oslagbart för oss som liten förening, med dom besparingar vi gör lägger vi mera pengar på underhåll av byggnader där dom hör hemma istället för att betala dyra förvaltningsavgifter.

Vi rekommendera att ni testar anlita Pelle för uppdrag inom Teknisk förvaltning och Projektledning och se vad han går för!

Pelle är pålitlig, engagerad, noggrann och har kontaktar med byggare som är guld värda för oss som inte driver våra projekt själva i styrelsen.

Erik Vestin Ordförande