Varför skall man göra Statuskontroller och avflyttningsbesiktningar?

Statuskontroller och avflyttningsbesiktningar är proaktiva metoder för att upptäcka brister, som vattenskador, i god tid. Genom att göra statuskontroller regelbundet kan försäkringskostnader minskas. Avflyttningskontroller ser till att eventuella brister adresseras innan överlåtelsen, vilket minimerar komplikationer efter överlåtelse och säkerställer att såväl säljaren som föreningen uppfyller sina underhållsansvar.

Statskontroller handlar mycket om proaktivt arbete och ger möjligheter att upptäcka brister som tex vattenskador i god tid, innan det har tagit för stor skada. Statuskontroller görs oftast vart 3:e år och är något som flera försäkringsbolag tar hänsyn till vid bedömning av självrisker under förutsättning att man gör dem kontinuerligt och följer upp. Detta bör dock tas upp med respektive försäkringsbolag.  

Avflyttningskontroller är en statskontroll som görs i samband med att en bostad överlåts är en bra service för nya medlemmar. I god tid innan tillträdet så görs en besiktning av bostaden för att se om det finns några brister som säljaren eller föreningen behöver åtgärda.

Det man tittar i första hand på är elen, sitter uttag löst, hänger sladdar med ström på ner från taket? Är det jord där det skall vara jord? Man mäter fukt i badrum och kök. Ventilation, sitter korrekt köksfläkt på plats, eller har någon satt dit en fläkt som motverkar föreningens anläggning? Har man olovligt tagit bort, eller flyttat väggar? Vilket skick är lägenheterna i? Här får styrelsen bra koll på beståndet i föreningen.

När allt ställs på sin spets har jag dock upplevt att det kan vara skönt att få hjälp med att sköta kommunikationen med de boende och samtidigt få stöttning i hur och när bristerna ska åtgärdas och vem som ska bekosta dem.

Fler frågor och svar.

Kontakta Pelle Hellberg redan idag!

“Med bra kommunikation kommer man långt”, låt din styrelse få det stöd den behöver.

Till Kontaktformuläret
Star iconStar iconStar iconStar iconStar icon

Pelle har under alla år vi jobbat tillsammans med honom i rollen som teknisk förvaltare hos Riksbyggen varit ett fantastiskt bollplank med mycket hög kompetens.

Med sin stora kompetens, sitt breda kontaktnät och sin vilja att driva igenom saker har han varit ovärderlig i många av de frågor där vi i styrelsen känt behov av stöttning. Han har alltid funnits tillgänglig och varit behjälplig när behovet funnits och levererat lösningar och svar som vi känt oss mycket trygga i.

I Pelle vet man att saker och ting blir gjorda på ett tryggt och förtroendegivande sätt och vi kan därför varmt rekommendera  både fastighetsägare samt bostadsrättsföreningar att anlita Pelle för uppdrag inom teknisk förvaltning samt projektledare för diverse mindre projekt.

För Brf Gävlehus 17

André Stål, ordförande

Patrik Andersson, vicevärd/ledamot

Star iconStar iconStar iconStar iconStar icon

Vi, brf Hjortronet, har under några år samarbetat med förvaltare Per Hellberg Riksbyggen Gävle. Samarbetet har varit mycket bra och vi har fått snabb respons och hjälp när så behövts vid ex.vis skadeärenden, rådgivning och kontakter med företag och myndigheter. Han har också mycket väl utfört arbetet som projektledare när vi genomförde ett stort underhållsprojekt under 2022.

Sammanfattande personlighetsbedömning:

Pålitlighet, engagemang, ansvarstagande, noggrannhet, god samarbetsförmåga, bra kontaktnät och sist men inte minst ett gott bemötande. Värt att påpeka att ingen privat relation ligger till grund för vår bedömning:

Bo Forsberg Ordförande, Lars-Ivan Ivarsson Sekreterare.